Клімов Анатолій

Луцьк

Клімов Анатолій

1936 06.09 - народився Клімов Анатолій в с. Новосіл, Мценського р-ну, Курської області. Росія. Згодом родина переїхала в м. Волноваха Донецької області.
1957 - закінчив Волновахську середню школу.
1956 - 1957 - служба в Радянській армії.
1957 - 1962 - навчався в Дніпропетровському Державному художньому училищі ім. Вучетича. Викл. А. Боровський, Я. Калашник, Г. Чернявський.
1962 - 1964 - викладач Володимир-Волинського педагогічного училища (Володимир-Волинський педагогічний коледж ім. А.Ю. Кримського).
1964 - художник переїздить в м. Луцьк і працює у Волиських художньо-виробничих майстерень Худ. Фонду УРСР
1975 - член НСХУ.
1989–91 – голова Волин. орг-ції СХУ.
- заслужений художник України.
11 серпня 2017 р. художник помер похований в м. Луцьк.
Учасник обл., всеукр., зарубіж. мист. виставок від 1964, зокрема:
1966 - республіканська художня виставка "Молоді художники України", Київ.
1972 - зональна художня виставка, Москва, Росія.
1986 - республіканська художня виставка "Мальовнича Україна", Київ.
Персональні виставки, зокрема:
1970, 1973, 1986, 2006–07 - Луцьк,Україна.
1976 - Рівне, Україна.
1984 - Володимир-Волинський, Україна.
1996 - присвоєно почесне звання Заслуженого художника України.
У реаліст. стилі створює сюжетні картини, портрети, пейзажі, натюрморти. Окремі роботи зберігаються у Волин. краєзнав. музеї, Музеї видат. діячів укр. культури Лесі Українки, М. Лисенка, П. Саксаганського, М. Старицького (Київ)

Твори художника та література:

Тв.: живопис – «Куманці» (1964), «Замок Любарта» (1965), «Прикордонна смуга» (1970), «Будинок Лесі Українки в Колодяжному» (1971), «Старий Луцьк» (1972), «Мати» (1973), «Будинок Косачів у Луцьку, де в 1881 проживала Леся Українка» (1974), «Замок» (1976), «Індустріальний пейзаж» (1977), «Сонячний зимовий день» (1978), «Доярки» (1979), «Прикордонник» (1983), «Волинський льон», «Околиця Луцька» (обидва – 1984), «У розвідку», «Травень 1945», «Реліквії війни» (усі – 1985), «Натюрморт із лимоном», «Хліб – усьому голова», «Щуки» (усі – 1986); серія «Лесиними місцями» (1979); графіка – «Ранок» (1973; 1982), «Човен» (1974), «Яблука у вазі» (1977), «На березі річки» (1981), «Осінній мотив» (1982).

Літ.: Клімов Анатолій Петрович: Каталог. Лц., 2007

80 років від дня народження А. П. Клімова (1936) - заслуженого художника України

Анатолій Петрович Клімов народився 6 вересня 1936 р. в селі Новосілки Мценського району Курської області (РосійськаФедерація). Згодом родина переїхала в українське місто Волноваха на Донеччині. Живописом Анатолій зацікавився під впливом батька, успадкувавши його талант до малярства, якого той не мав можливості розвинути. Освіту художника здобув у Дніпропетровському художньому училищі імені Є. Вучетича, де викладав чудовий живописець і педагог Григорій Чернявський. Його учителями з фаху також були А. Боровський і Я. Калашник. По закінченню навчання Клімов два роки (1962 - 1964) за направленням працює у педагогічному училищі імені А. Кримського у місті Володимирі-Волинському. З переїздом у Луцьк у 1964 р. його творча діяльність активізується. Молодий художник вперше бере участь у зональній виставці у Львові (1964). Відтоді Клімов стає постійним учасником художніх виставок. Його картини з’являються на республіканських виставках у Києві (1966, 1972, 1973, 1974, 1975, 1977, 1979, 1982, 1985, 1986, 1988) і всесоюзних у Москві (1971, 1980), а також експонуються у Польщі і Білорусі. У 1975 р. Анатолій Клімов став членом Спілки художників Радянського Союзу , а в 1996 р. отримав почесне звання заслуженого художника України. Він був першим головою створеної у 1989 р. Волинської організації Національної спілки художників України. Цю посаду займав до 1991 р.

Анатолій Клімов - автор портретів, натюрмортів. Пробував себе в сюжетному жанрі. Великих успіхів досягнув у пейзажі. Пейзаж для художника - це засіб втілення настрою , думок, переживань, як основи життя і творчості. При явній перевазі реалістичних підходів до малярства у творчості Клімова спостерігається нахил до декоративності звучання барв. Митець фактично був самостійним у своїх пошуках індивідуальної манери, художнього почерку. Він ішов від необхідності зрозуміти самого себе, визначити свою лінію у творчості. Живописно організувати простір, об’єднати його закінченою декоративною композицією, передати свої емоції, своє світовідчуття - ось завдання, які ставить перед собою художник і успішно їх вирішує .Стихія кольору вирує і звучить на повну силу у його живописних творах («Асфальтують», «Волинське село», «Замок Любарта», «Ковбань», «Церква» та інших) і акварельних аркушах («Перед дощем», «Тече річка»). Зустрічається в художника і тиха спокійна природа («Волинські мотиви», «Повінь»).

У Клімова чимало робіт, присвячених архітектурним і літературним пам’яткам («Козацька церква в Седневі», «Василівська церква», «Волинська фортеця», «Хата, в якій жив Григорій Сковорода»), Є картини, створені за епізодами біографії Лесі Українки («Будинок, де жила Леся Українка в Луцьку», «Будинок Лесі Українки в Колодяжному», «Озеро Нечимне»).

Колористичними пошуками позначені натюрморти митця. Реальність і фантазія у них переплітаються .Фарба на полотно лягає густим шаром , але фактура предметів, їх об’єми не втрачаються. Він наповнює емоційним звучанням кожен мазок. Тут натюрморти, які мають символічне значення («Хлібина», «Натюрморт з хлібом», «Маки і хліб»), 3 великою майстерністю художник знаходить найтонші відтінки барв, які відтворюють сріблястий блиск мокрої луски риби в натюрморті з рибами - «Щупаки». Вишукані кольорові гармонії відзначають натюрморти, які складаються з предметів щоденного вжитку («Хлібина», «Куманці»), натюрморти з фруктами і овочами («Ваза з яблуками», «Натюрморт з лимоном», «Натюрморт з кукурудзою»). Натюрморт «Самовар», навіяний думками про власне життя, спогадами про минуле, роздумами про себе і свою творчість, можна вважати автобіографічним. Базуючись на життєвих враженнях, художник створює картину, поєднуючи в ній розрізнені елементи в єдину образотворчу форму . У композиційному центрі картинного поля - червоний самовар як відлуння того далекого часу, коли в російському селі Новосілки народився майбутній художник. Довкола самовару розміщено інші частини твору. З лівого боку - малярські аксесуари - пензлі художника, з правого - ікона Богородиці.

Анатолій Клімов - у постійному пошуку нових засобів художньої виразності. У композиційних рішеннях натюрмортів він обирає різні точки огляду. Висуває на передній план те, що уявляється йому головним, найбільш суттєвим. Його цікавить проблема світлотіні. Він розглядає предмети в контражурі, тобто проти світла. І це змушує його будувати композицію на силуеті зображених предметів («Натюрморт з маком»).

Привертає увагу Клімова людина, її характер, психологія. Він створює портрети своїх сучасників. Серед них - глибокий за характеристикою, красивий за колоритом портрет заслуженого тренера пожежно-прикладного виду спорту Г. Л. Бродського.

Класично стриманий цей погрудний портрет представляє виразне вольове обличчя немолодого чоловіка, його мужній суворий характер Зображено Бродського на тлі неспокійного сіро-синього фону, на якому відбилися відблиски заграви. Зовсім в іншому ліричному ключі виконано портрет підлітка. Невпевнений у собі хлопчина з яблуком у руці в незручній позі присів на хвилинку і задумався («Мрія»).

Тематичні картини Клімова - «Волинський льон», «Хліб -усьому голова», «Доярки», «Колгоспні лани» - стали певною віхою у творчому розвитку художника. Історія і сучасність давали йому можливість розробляти селянську тему. Воєнна тематика теж має над Клімовим владу. Над нею він працює постійно і наполегливо («У розвідку», «Травень, 1945», «Реліквії війни»). Уміння відчути психологізм ситуації, використання власних спогадів дали можливість художнику у картині «Травень, 1945» втілити творчий задум. На тлі обпалених понищених війною дерев - худеньке хлоп’я, дитина з дорослою печаллю в очах. Його обіймає солдат із скорботно стисненими вустами. Відчувши щастя довгоочікуваної перемоги, вони немов позують перед об’єктивом фотоапарата. На гімнастерці бійця нагорода за відвагу. Автор навмисно зіставляє протилежні сутності - дитину і війну. Дитинство і смерть несумісні. Клімов з майстерністю митця доводить: життя переможе, природа відродиться...

Офіційне визнання, участь у керівних органах Спілки не позначилися на натурі Анатолія Клімова. Його найбільше щастя - у творчості. Ювілейна виставка художника з нагоди його 70-річчя (2006), організована у виставковій залі Волинської організації спілки художників України, продемонструвала велику силу справжнього мистецтва.

Тамара Левицька

Література:

Анатолій Климов : каталог третьої персон, виставки робіт : живопис, графіка. - Луцьк, 1987. - [24 с.].

Анатолій Петрович Клімов : каталог. - Луцьк : Медіа, 2007. -14 с.

Волинь / Ін-т біогр. дослідж. ; Укр. наук, т-во геральдики і вексилології; авт.-упоряд. В. В. Болгов. - Київ : Поліграфкнига, 2006. - 318 с. - (Новітня історія України).

Про художника А. Клімова - с. 249.

Клімов Анатолій // Волинські художники : Нац. спілка худож. України : [буклет]. - Луцьк, 2006.

Клімов Анатолій Петрович // Художники Прикарпаття : альбом. - Київ, 1989. - С. 248.

Корнелюк Д. Художники і музеї Волині / Д. Корнелюк // Корнелюк Д. Духовне небо Волині : презентац. альм. / Д. Корнелюк. - Луцьк, 2008. - С. 235 - 236.

Грисюк М. Митця видають відверті очі / М. Грисюк // Слава праці. - 2010. - 14 жовт.

Гуменюк Н. Художнє тріо в галереї мистецтв / Н. Гуменюк // Віче. - 1996. - 17 жовт. - С. 3.

Потапенко Г. Нагороди за працю / Г. Потапенко // Волинь. -1996. - 26 груд.

Климов Анатолій Петрович // Митці України : енцикл. довід. - Київ, 1992. - С. 298.

Климов Анатолій Петрович // Мистецтво України : біогр. довід. - Київ, 1997. - С. 298.

Старикова О. 6 вересня 75 років від дня народження А. П. Клімова (1936)- заслуженого художника України / О. Старикова // Календар знаменних і пам’ятних дат Волині на 2011 рік / упр. культури і туризму Волин. ОДА ; Волин. краєзн. музей ; Волин. ОУНБ ім. Олени Пчілки; ред. - упоряд.: В. В. Бабій, Є. І. Ковальчук. - Луцьк, 2010. - С. 92 - 94

Тамара Левицька