РОДЕ-НАШ КРАСНИЙ.

Волинь у долях краян і людських документах Том І Луцьк

Видавництво Волинського держуніверситету «Вежа» 1996

M.Таран В. К. Ричко /Луцьк /

ЙОВ КОНДЗЕЛЕВИЧ І ВОЛИНЬ

Ім я видатного майстра іконопису доби українського бароко Й Коидзелриича /1667-1740 ?/ тісно пов язаноз Волинню що cталa його другою батьківщиною Слід його творчого шляху рясно лишився на Волинській землі - у Білостоку, Турійську, Городищі, Локачах селі Бобли Луцьку та інших місцях

И Кондзелевич народився й правів свої юнацькі роки у Жовкві відомому мистецькому осередку, де працювало чимало українських та іноземних художників і до в численних замках та храмах було згромаджено безліч першорядних картин Тогочасна Жовква що давала дуже багато допитливим і чутливим до краси очам, слала для И Кондзелевича великою школою звідки і бере початок його неповторне мистецтво.

Невдовзі молодий майстер приходить на Волинську землю Від дев'ятнадцятого року житія він повязує свою долю спочатку з монастирем у с Білосток, біля Луцька, а згодом у 1696 p.. працює у Загорському монастирі. Збереглося свідчення самого И Кондіелевича про його перебування в мистецькому осередку в Туріийську в рукописному " Ірмологюні", що знаходиться тепер у Петербурзькій публічній бібліотеці ім Салтикова-Щедріна, львівський музикознавець Ю. Ясиновськии виявив автограф маляра де мовиться про купівлю ним И Кондзелевичем, цієї книги в Турійську у 1687 p.

Значну роль у розвитку майстерності художника відігравало йот перебування у Луцьку та навколо нього. В цей час він створив престол для Загорівського монастиря а також ікони "Успіння", "Боїородиця єлєуса" і " Зішестя св. Духа" для церкви св Михаїла в Біпгктоці їхня сутність полягає в безпосередності сприймання житгя та е реальному його зображенні

Особливо вражають роботи, створені для Загорівського монастиря зокрема чудотворна ікона Богоматері

Можна стверджувати, що Луцьк був майже постійним місцем перебування И Кондзелевича він ніколи його не залишав надовго

У Харківському Історичному архіві дослідник Б Возницький,'' родом з села Нагірного на Дубеищині, влітку 1983 p знайшов документи які свідчать про те, що И Кондзелевич був ігуменом Луцькою братського монастиря /17 10-1713/ Він користувався високим авторитеюм і брав участь в обранні Кирила Шумлянського Луцьким і Острозьким Єпископом Поряд з виконанням обов'язків у братстві художник продовжує займатися живописом

Збережені фрагменти іконостасів в с Городищі, Локачах, селах Хорові, Загорові Локачинського району показали відбиток духовних пошуків епохи

Новаторство Й Кондзелевича в жанрі іконопису полягає в тому, що він виступає водночас і портретистом. і пейзажистом Уже в Луцький період Й Кондзелевич відмовляється від "дрібних фігурок" і від заповненої "побутовими подробицями" композиції, митець прагне "масштабних постатей "застосовує цільну композиційну схему як класичний норматив правильної побудови" Творчість Й Кондзелевича набуває тих якостей, що згодом простежать мистецтвознавці, аналізуючи його монументальний твір "Введення до храму"3 Художник продовжує інтенсивно вивчати західноєвропейське мистецтво, знайомиться з московськими іконами, але не пориває з Киевом, про це свідчить ікона "Христос - Пантократор" /з Городища/, що виконана на замовлення волинських шляхтичів Чацького та Загородського ікона потрапила до церкви в селі Вощатин недалеко від Володимира-волинського, де й знайшов Б Возницький На думку Д Степовика, всі ікони Загорівського /Вощатинського/ іконостасу - це найвище досягнення Й Кондзелевича Особливу художню цінність мають ікони 'Розп'яття" /Луцький Собор/ та "Спас" /с Городище/ "Спаг що тепер знаходиться в Волинському обласному краєзнавчому музеї, вперше був

атрибутований Т Желтовським який висунув гіпотезу що серед серафимів та херувимів є автопортрет Й Кондзелевича

Існують дані і про хронологію виконання творів художника Досліджуючи життя і творчість Й Кондзелевича Б Возницький випадково відкрив у старовинній деревяній церкві села Черниць під самим Луцьком один з найкращих творів майстра - ікону Розп яття , / на якій залишився не тільки підпис але й дата 11 виконання - 1737 рік/, що знайдена у цьому ж селі Цей факт яскраво свідчить про те що Й Кондзелевич і в 70 літ не витратив творчої наснаги

Доречно підкреслити значення Турійська - важливого мистецького осередку, що відіграв значну роль у формуванні художнього методу Й Кондзелевича Саме тут, на нашу думку у творчості художника відбуваються величезні зміни він шукає і знаходить нові орієнтації намагаючись зосередити всю увагу на розкрити внутрішньої значимості образів Аналіз його спадку свідчить що на Волині художник знайшов близький для себе духовний світ

Гадаємо, так сталося тому що в Турійську він мав численні творчі контакти з багатьма митцями які вплинули на його мистецьку індивідуальність Цей вплив помітний в іконописних творах - Святий Миколай' та "Святий Юрій - Змієборець /обидві ікони знаходяться в Волинському краєзнавчому музеї/

Й Кондзелевич був високоосвіченою людиною свого часу Втілюючи власні філософські роздуми над духовним змістом життя людини в свої твори він спирається на літературні джерела зокрема Новий Завіт та Апостольські діяння Під їхнім впливом його естетичні погляди які до цього визначалися строкатістю набувають цілісності Найбільш повно це відбилося в Іконі Нерукотворний Спас

Таким чином, можна зробити висновок ідо Волинь була важливим етапом на складнім І тернистім творчім шляху Й Кондзелевича

До сьогодні дійшли окремі композицп та їхні фрагменти визначного майстра Найбільш повно збереглась ікона 'Спас на престолі яка представлена на постійній виставці Волинського краєзнавчого музею Христос Кондзелевича м який і добрий доброзичливий і милосердний Перспективно-фізіономічна відповідність лику Христа збігається з перспективно-світловою відповідністю простору на першому плані художник розміщує фігури й з єднує в одне ціле простір, прагнучи до переконливості, а до ясності мови Правильність зображених форм Кондзелевич виводить не з Ідеальних уявлень, а з життєвого досвіду Така гармонія між людством і природою стала результатом сприймання співвідношення світла, перспективи фігури Світлотінь досягається не шляхом додавання білого і чорного кольору а збільшенням звучності одного і того ж кольору до більш світлої і високої ноти

Тут ми бачимо і повагу до волинських традицій, відсутність революційних намірів, свідоме прагнення до ясності і простоти форм Христос Кондзелевича духовно витончений, його чисте і благородне обличчя викликає довір я і надію

Й Кондзелевич був глибоким мислителем - гуманістом і геніальним художником Здійснивши переворот в українському мистецтві ХVІІ-ХVIII ст, він уже тоді підняв його на світовий рівень, збагатив українську національну культуру і зробив великий внесок у культуру людства.

Ясиновский Ю. Ленинградская коллекция древнегреческих рукописей украинскойтрадиции //Прошлое и настоящее русской хоровой культуры Материалы научно-практической конференции Ленинград 18-24 мая 1981 года - M , 19 34 С 103.

Про розвідки Б Візницького див Степовик Д Український Рафаель // Україна -1966 -N Ця стаття була передрукована в журналі "Голос Христа Чоловіколюбця"/Мовен Бельгія - 1966 Ч 9-tO/fi матеріали були також використані M Філем у статті "На слідах великого митця"/тижневик "Християнський голос" Мюнхен 1968-Ч 32 -11 серпня/

Див Овсійнук В Майстри українського бароко-К 1991

Свенцщька В . Откович В. Українське народне малярство XIII - XX ст - К , 1991 та ін

Див Волинський обласний краєзнавчий музей Каталог "Культ святих у православній церкві" -Луцьк 1990 С З