Ядчук-Мачинська Оксана

Луцьк

Ядчук-Мачинська Оксана

1964 23.08 - народилась в м. Володимир-Волинський Волинської області, Україна.
- навчалася в Луцькій художній школі.
1980 - 1984 - навчалась в Київському художньо-промисловому технікумі. Педагоги В.Воробйов, В.Маслак.
1984 - художник Волинського художньо-оформлювального комбінату.
1992 - член НСХУ.
Учасник республіканських та регіональних виставок, зокрема:
1989 - республіканська художня виставка "Людина і світ". Київ.
1991 - республіканська художня виставка "Весняна". Київ.
1991 - республіканська художня виставка "500 років запорізького козацтва". Київ.
1992 - Осіння НСХУ. Київ
2011 - Весняна НСХУ. Київ
2011, 2012 - Осінній салон. Львів.
2010, 2013 - Триєнале живопису НСХУ. Київ.
Персональні виставки, зокрема:
1998 - Луцьк.
1999 - Кааріна, Фінляндія
2001 - Ковель.
2012, 2013 - Київ

50 років від дня народження О.Ядчук-Мачинської (1964) - української художниці

Оксана Степанівна Ядчук-Мачинська народилась 23 серпня 1964 року у місті Володимирі-Волинському, в сім'ї педагогів (мама - вчи¬тель математики, тато - економіст). Мистецький хисту родині пере¬давався ще від прадіда-скрипаля, діда і до батька, вродженого ху¬дожника. Тож не дивно, що усі три доньки Степана Ядчука - Галина, Тетяна і Оксана почали малювати з дитинства.

У 1973 році сім'я переїздить до Луцька, де Оксана з 1976 по 1979 рік відвідує міську дитячу художню школу. З глибокою вдячністю вона згадує першу вчительку живопису Віру Олексіївну Черній, котра, за її висловом, зуміла «донести натхнення кольору до маленьких учнів». У 1980 році вступила на відділ художнього оформлення Київського художньо-промислового технікуму (з 1999 р. - Київський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука). Там її викладачами живопису та рисунку були Веніамін Андрійович Воробйов, Володимир Тихонович Маслак, Палладій Володимирович Дудчак. По закінченні студіювання з 1984 по 1992 рік працювала на посаді художника-дизайнера Волинського художньо-оформлювального комбінату.

Усі ці роки, виконуючи державні замовлення, котрі забирають безліч часу і творчих сил, Оксана наполегливо працює над відшліфовуванням навичок, шукає свою власну творчу «мову». «Хотілось сказати так багато: вільно, не конкретизуючи... Тоді головним для мене був колір, а не лінія; донесення стану душі через експресію мазка», - згадує мисткиня той період творчого становлення. Тож не дивно, що ранні полотна демонструють тяжіння до абстракції.

Справжнім значним підсумком, першим творчим успіхом стала робота «Людина-травина», відібрана на Республіканську художню виставку «Людина і світ» (Київ, 1989 р.). А участь у черговій Республіканській виставці, присвяченій 500-річчю запорозького козацтва (Київ, 1991 р.), стала ще однією несподіваною перемогою. Адже ро¬бота молодої художниці «На перехресті епох» була особливо відзна¬чена і навіть відібрана для державної закупівлі.

У 1992 році, зі вступом до Національної спілки художників Укра¬їни, здійснилась давня мрія стати «вільним художником». Оксана натхненно працює, використовуючи широкий спектр художніх засобів. Так з'являються твори, виконані в різних техніках: батіку, графіки, монументально-декоративого живопису та ін.

1990 - ті роки - перші роки незалежної творчості - виявилися для художниці надзвичайно плідними, насиченими виставковою діяльністю, поїздками, професійним пошуком. У цей період головні її творчі здобутки пов'язані з постмодерном («Осіння подорож з коханим», «Враження», «Йордан»).

Немало подорожуючи країнами Європи, Оксана відтворює свої враження на полотнах («Чорногорські мотиви», «Спогад про Херсонес», «Вітер із Македонії», «Полудень у Греції»), Все ж найглибше торкнуло душу піврічне перебування в мальовничому містечку Кааріна у Фінляндії (1998). Серія робіт «Життя дерев» та «Люди і Птахи» - результат знайомства з країною Суомі (само назва Фінляндії) - залишились там на знак вдячності за народження доньки Анни.

Уже з початку 2000-х років художниця звертається до чистих і прозорих бузково-блакитних відтінків, справжньої «палітри духо¬вності» («Шість місяців в раю» - шість полотен, написаних у Луцьку спогад про казкову Фінляндію). Твори цього періоду завдяки особливій увазі до деталей, непомітних у щоденному побуті дрібниць, набувають відчутних ознак реалізму. Такими дивовижно тонкими, з любовно прописаними кожною квіткою й гілкою, є натюрморти («бабціи казанок», «Бегонія»).

Нарешті, починаючи з 2007 року, Оксана хоче ще раз відчути політ, свободу («Птах надії»), і знову відмова від конкретизації, осанна кольору і повернення до улюбленого модерну («Еліксир МОЛОДОСТІ», «Споглядання на світ», «Священний бик», «Гімалайські грушки»).

Яскравий момент творчої біографії художниці Оксани Ядчук-Мачинської- зустріч із художницею слова Оленою Мороз (Ясинецькою), викладачем кафедри культурології Волинського державного університету імені Лесі Українки (нині Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки). Результатом мистецького діалогу став спільний проект «Живопис. Поезія», де слово і живопис творять містично-гармонійний зв'язок, водночас зберігаючи свою індивідуальність і неповторність. Ніби з різних світів знайшли одне одного поетичні та художні образи («Мойра», «Стікс», «Осінній рай», «Княжна», «Синій бутель», «Медитація», «Зустріч», «Стихії смутку і любові»).

Мисткиня не пише реалістичних пейзажів, не копіює досконале, хоча природа для неї - основне джерело натхнення. Її краєвиди - унікальний фантазійний світ, відображення внутрішнього бачення, пошуку сенсу буття («Зиоті-серпень», триптих «Така зима», «Враження без берега»). Щось подібне простежується і в портретному жанрі. Не дотримуючись натуральних співвідношень, вона, за прикладом давніх іконописців, ніби підносить образ людини над буденним, ба¬нальним: видовжена постать, високе чоло, глибокі промовисті очі («Нікому нічого до життя чужого», «Жозефіна», «Просвітлення», «Помічники», диптих «Любов - неначе спалах розуміння»).

Серед інших сюжетів творчої галереї художниці вирізняється один, незмінний і багатогранний - образ жінки-матері, коханої, мрійниці, святої («Біла голубка», «Мрії про майбутнє», «Рожеві відблиски міста»). Створений Оксаною жіночий образ, з відчутними іконописними мотивами, є водночас і втіленням одвічної місії мистецтва - закликом до вічної краси, мудрості, любові.

Оксана Ядчук-Мачинська - учасниця міжнародних виставок: міжнародна виставка мініатюри «ОеіЬеІіодаіІегу», Канада, Торонто, 1991р.; виставка волинських художників, Замость, Польща, 2005 р.; виставка, присвячена Дню Незалежності України, Брест, Білорусь, 2007 р.; міжнародна мистецька виставка «Львівський осінній салон», Палац мистецтв, Львів, 2011 і 2012 рр. ЇЇ роботи були задіяні у наймасштабніших арт-проектах: «Мистецтво України», Київ, 2003 р.; республіканська художня виставка «Осіння», Київ, 1992р.; виставка сучасного мистецтва, присвячена 100-річчюз дня народження Марії Приймаченко, галерея «Зуза», Рівне, 2008 р. (дипломант); виставка, присвячена 200-річчю з дня народження Миколи Гоголя, Полтава, 2009 р.; Ні Всеукраїнський творчий конкурс «Різдвяна Зуза», Рівне, 2009 - 2010 рр., (дипломант у номінації «Декоративний живопис»); всеукраїнська трієнале живопису, Київ, 2010 і 2013 рр.; всеукраїнська виставка «Весняна», Будинок художника НСХУ, Київ, 2011 р.; альбом «Білий вітер» у арт-галереї АВС, Київ, 2013 р.

Художниця з професійною завзятістю бере участь у спіл чанському житті Волинської НСХУ, у виставках та акціях мистецького об'єд¬нання «Куля» в історико-культурному заповіднику міста Луцька. За плечима мисткині - понад 90 регіональних виставок, а також численні персональні: галерея «Крайня хата», 1999 р.; історико-культурний заповідник «Старий Луцьк», 2005 р.; редакція газети «Нова Волинь», 2009 р.; етнографічний музей Східноєвропейського університету, 2013 р. (м. Луцьк), офіс «Ваппііа БїееІ Оу», 1998 р. (Кааріна, Фінляндія), міська галерея мистецтв, 2001 р. (м. Ковель), Музей гетьманства, 2012 р., арт-галерея АВС, 2013 р. (м. Київ).

Нині Оксана Ядчук-Мачинська живе і працює в Луцьку, у майстерні, що неподалік замку Любарта та Старого Лучеська. Її картини зберігаються в державних та приватних колекціях Фінляндії, Німеччини, Канади, США, Литви, Польщі та інших країн світу.

Література:

Вербич В. У старому місті поселилися «люди-птахи» / В. Вербич // Сім'я ідім. Нар. трибуна.-2005.- 10 листоп.-С. 13.

Жінка очима жінки // Волинь. - 2005. - 15 листоп. - С. 1.

Клімчук Л. «Політ надії» Оксани Ядчук-Мачинської/ Л. Клімчук // Луцьк, замок. - 2005. - 10 листоп. - С. 12.

Мисковець Т. Народжена для творчості / Т. Мисковець // Волинь-нова. -2009.- 12 трав.-С. 7.

Мислива-Бунько І. Життєствердне мистецтво від Оксани Ядчук-Мачинської /1. Мислива-Бунько // Наш ун-т. - 2013. - 20 лют. - С. 12

Людмила Завада