Шамрила Микола

Луцьк

Шамрила Микола

1937 26.06 - народився в м. Давід-Городок, Брестської області. Білорусь.
1957 - 1961 - навчався в Вітебському художньо-графічному училищі
1962 - 1968 - навчався в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова. Викладач з фаху В.С. Овчинніков.
1968 - викладач а згодом і завуч Луцької художньої школи.
1976 - 1991 - головний художник у Волинських художньо-виробничих майстернях Художнього фонду УРСР.
1991 - викладач Луцького педагогічного училища.
1993 - викладач уроків образотворчого мистецтва у Луцькій гімназії № 21.
1987 - член НСХУ.
1972 - член Дантівської Комісії Академії Наук СРСР.
Учасник республіканських, регіональних та міжнародних художніх виставок, зокрема:
1973, 1974 - Українська виставка естампа, Київ, Україна.
1975 - міжнародна виставка "Книга-75", Москва, Росія.
- міжнародні виставки малої графіки в Польській Народній Республіці (1976, 1977, 1979 роки), в Чехословацькій Соціалістичній Республіці (1980 рік), в Болгарії (1976, 1981 роки), Данії (1977 рік), Португалії (1980 рік), Швейцарії (1979 рік) та Франції (1978 рік)
- автор до 200 екслібрисів.
Персональні виставки, зокрема:
1969 - Мінск, Белорусь.
1973 - Луцьк, Україна.
1976 - Шльонск, Польща.
1990 - Ленінград, Росія

70 років від дня народження М.П. Шамрили (1937)

Микола Пилипович Шамрила - один із провідних художників Волині, який присвятив свою творчу діяльність графіці. Він народився у м. Давід-Городку в Білорусі 26 червня 1937 року в сім'ї робітника. Ще у ранньому шкільному віці виявив хист до малювання. Опісля закінчення середньої школи працював художником-оформлювачем.

У 1957 - 1961 роках навчався у Вітебському художньо-графічному училищі. Під впливом педагога Г. П. Клікушина почав цілеспрямовано працювати у графічному мистецтві. Вищу професійну освіту отримав в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова, що у Львові, навчаючись на факультеті художнього оформлення книги (1962 - 1968). Викладач з фаху - В. С. Овчинников.

Після закінчення навчання у 1968 році приїхав на роботу до Луцька. Тривалий час Миколі Шамрилі доводилося поєднувати творчість з організаційною та педагогічною роботою. Разом із Леонідом Хведчуком та Валентином Кирилковим він вісім років працював викладачем, а згодом - завучем Луцької дитячої художньої школи. Успішно викладав у Луцькому педагогічному училищі. Не припиняючи цієї діяльності аж до 2005 року, викладав уроки образотворчого мистецтва у Луцькій гімназії № 21. Друга половина XX століття, а особливо 70-ті та 80-ті роки в біографи художника - це період його найбільшої творчої активності. Він бере активну участь у мистецькому житті Луцька, презентуючи свої твори на міських, обласних та республіканських виставках. Також у скарбниці його виставкової діяльності - участь у міжнародних мистецьких акціях: Бельгія (1972), Болгарія (1981), Англія (1982) та ін.

1977 року Микола Шамрила стає членом Спілки художників Радянського Союзу. Протягом 1976 - 1991 років займає посаду головного художника у Волинських художньо-виробничих майстернях Художнього фонду УРСР.

Окрім плідних експериментів в царині олійного і акварельного малярства, він зосередив головну увагу на книжковій графіці. В його об'ємному доробку блискучі лінорити - високомайстерні та довершені, означені досвідом та стилістичними барвами минулого, естетикою новітньо-технічних прийомів сучасності. Наприкінці 70-х років XX століття його твори привернули увагу фахівців Академії Наук СРСР. Луцький художник отримує престижне замовлення на ілюстрації до серійного

видання книг «Дантівські читання» (видавництво «Наука»). Дві ілюстрації «Данте» і «Беатрічче» було видруковано у книзі, що вийшла в 1976 році. А шість творів на тему роману «Нове життя» побачили світ 1979 року. Значним успіхом художника стала сьома книга «Сонети Шекспіра» (1988 p.). Творами М. Шамрили було проілюстровано редакційні статті книги «Дантівські читання» (1979 p.). Про успішне виконання відповідального замовлення свідчить те, що Микола Пилипович Шамрила був обраний членом Дантівської Комісії Академії Наук СРСР.

Чимало зроблено художником для оформлення книг авторів Волині: В. Герасимчук «Горить моє серце», І. Чернецький «Переклик» (1984 p.), В. Гей «Краплі на листі» (1987 р.), О. Огородник «Материнська пісня» (1994 p.), М. Стефанишин «Пісенні узори», «Різдвяний вертеп на Волині» (1996 p.).

У багатьох творах Микола Шамрила майстерно відображає минув¬шину і сучасність Полісся. Ряд графічних аркушів присвятив драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». Ним було проілюстровано збірку поезій великої поетеси «Грай, моя пісне» (1990 p.).

Особливими здобутками означена його праця в царині екслібрису. В доробку майстра - понад 300 графічних мініатюр. Деякі з них опубліковано у сувенірних виданнях: «Екслібриси українських художників» (1977р.), «Книжная Москва» (1985р.). Сонячним, веселим настроєм, витонченим ароматом дитинства означені його екслібриси для дітей.

Твори Миколи Пилиповича Шамрили зберігаються у приватних колекціях в Україні та поза її межами (Англія, Болгарія, Данія, Португалія, Польща, Франція, Чехія, Швейцарія), багато зарубіжних книголюбів стали власниками екслібрисів з ініціалами луцького митця.

Дмитро Зінько

Література:

Каталог виставки мініатюрних книг / Оформл. худож. М. П. Шамрила. -Луцьк, 1982.-40 с.

Каталог персональної виставки робіт художника-графіка М. П. Шамрила. -Луцьк, 1973.-7 с.

В сімї вольній, новій: Каталог виставки мініатюрних книг, присвяч. 175-річчю від дня народж. Т. Г. Шевченка / Оформл. худож. М. П. Шамрила. - Луцьк, 1989. - 67 с.

Книжный знак: Каталог экслибрисов, выполненных художником Никола¬ем Филипповичем Шамрилом. - Луцк, 1984. - 30 с.

Українка Леся. Грай, моя пісне!: (Поезії, написані на Волині). І / Худож. оформл. М. П. Шамрили. - Луцьк, 1990. -51 с.

Українка Леся. Грай, моя пісня! (Поезії, написані на Волині). II / Худож.

оформл. М. П. Шамрили. - Луцьк, 1990. - 44 с.

* * *

Нестерук М. Луцьк моїх друзів // Волинський музей: Історія і сучасність: Матеріали III Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 75-річчю Волин. краєзн. му¬зею та 55-річчю Колодяжнен. літ.-мемор. музею Лесі Українки. - Луцьк, 2004. - Вип. 3. - С. 346 - 349

Дмитро Зінько

Риси життя

РИСИ ЖИТТЯ В РЕДАКЦІЇ ГАЗЕТИ «МОЛОДИЙ ЛЕНІНЕЦЬ» ЕКСПОНУЄТЬСЯ ВИСТАВКА-РОБІТ ХУДОЖНИКА М. П. ШАМРИЛИ.

Мистецтво, а надто образотворче - одвічний предмет суперечок як його знавців, так І просто глядачів, звичайних цінителів прекрас¬ного. Кожен судить про красу в міру своєї загальної естетичної підготовки та індивідуального сприйняття. Суперечки, як правило, виникають навколо робіт, позначених авторським прагненням новизни, оригінальності, пошуком нових виражальних засобів.

Окремі твори Миколи Шамрили теж викликають різні оцінки різних людей, особливо, коли йдеться про загальна вирішення теми, трактування того чи іншого образу. Однак майстерність художника ні з кого не викликає сумніву. Ті твори, в яких філігранна техніка поєднується з вагомістю задуму, вдалою композицією, образністю графічної мови, не тільки ваблять, а й по-справжньому хвилюють і захоплюють глядача. Наприклад, ілюстрації до творів безсмертного Данте, графічні аркуші на тему «Лісової лісні» Лесі Українки. М’яким ліризмом, поетичним баченням світу позначені роботи, пов’язані з історією і сучасністю нашого краю, - «Старий Луцьк», «Луцький замок», «Волинський край», «Ранкова казка».

Перші уроки малювання Микола Шамрила засвоїв у рідному Давид-Городку на Брестчині, де після середньої школи працював художником-оформлювачем. Учителем малювання і креслення повернувся сюди, закінчивши Вітебське художньо - графічне училище. В Українському поліграфічному інституті імені Івана Федорова навчався разом з луцькими художниками Леонідом Хведчуком, Валентином Кирилковим, котрі й запропонували йо¬му переїхати на роботу до Луцька.

Вісім років був викладачем, завучем Луцької дитячої художньої школи. Стільки ж уже трудиться у Волинських художньо - виробничих майстернях Художнього фонду УРСР. Отже, за плечима - доволі вагомий життєвий і творчий досвід, який успішно реалізується в натхненній цілеспрямованій роботі.

Микола Шамрила працює в техніці ліногравюри, яка вимагає неабияких навиків, зосеред¬ження, любові й одержимості. Творчість його розвивається в трьох напрямках графіки. Це книжкова ілюстрація, екслібрис і самостійні тематичні (станкові) аркуші.

Кількісно невелкі, але мистецьки вагомі роботи художника, в основі яких лежить літера- турне начало. На замо¬влення Академії наук СРСР він виконав серію ілюстрацій до періодичного видання книги «Дантовські читання» (видавництво «Наука»), Дві з них - «Данте» 1 «Беатріче» - вміщені у книзі, що вийшла у 1976 році, шість (на тему роману великого флорентійця «Нове життя»), у виданні 1979 року. В редакційній статті книги «Дантовські читання» (1979) «Про проблеми втілення образів Данте і персонажів його творів в образотворчому мистецтві» вельми високо оцінені роботи луцького митця: «В диптиху «Данте» і «Беатріче» М. Шамрили, опублікованому в попередньому випуску «Дантовських читань», Данте мовби пробивається через язики вогню... І назустріч йому поривається Беатріче, що нагадує на цьому малюнку чарівну фігуру флорентійської джентільдонни... В опублікованій нині сюїті ілюстрацій до «Нового життя» цього ж талановитого графіка портрет Данте, що відкриває сюїту, характеризується рисами благородства розуму і почуттів, а також | скорботи, гіркоту якої так довго спивав поет-мудрець...»

Про успішне виконання відповідального замовлення свідчить те, що М. Шамрила був обраний членом Дантовської комісії Академії наук СРСР.

Незрадлива, щаслива любов М. Шамрили - екслібрис. Під тонким різцем майстра він не тільки передає певні риси характеру власника книг, а й набуває самостійного художнього значення.

Звичай ставити на титульній сторінці книжки напис «Екслібріс», що означає «Із книг», виник ще за середньовіччя. З розвитком книгодрукування книжковий знак поступово перетворився в окремий вид графіки. Відомий український майстер різця Георгій Нарбут вважав, що в екслібрисі у найкрасномовніших формах повинні втілюватися декоративність та символіка. Усе це є в мистецьки довершених мініатюрах М. Шамрили, позначених, крім того, в багатьох випадках строгістю історичного минулого, красою сучасного життя.

Художник виконує екслібриси І для дітей, де прагне створити сонячний, веселий настрій.

В доробкові майстра більше 300 мініатюр. Деякі з них опубліковані у сувенірних виданнях «Екслібриси українських художників» (1977), «Книжная Москва»

(1985). Остання книжка видрукувана спеціально до Міжнародного книжкового ярмарку у столиці нашої країни.

Роботи М. Шамрили не раз експонувались на міжнародних виставках екслібрису в Польщі, Чехословаччині, Болгарії, Данії, Португалії, Франції, Швейцарії, Англії. Багато зарубіжних книголюбів стали володарями екслібрису з ініціалами луцького митця.

Чимало зробив графік І для художнього відтворення минулого та сучасного Полісся. Його роботи на ці теми освітлені щирою любов’ю, теплим чуттям доброти, ЄДНОСТІ ЛЮДИНИ І природи.

Скромна людина, сумлінний працівник, своєрідний митець, Микола Пилипович Шамрила повен завзяття і задумів, які втіляться у нові твори, аби радувати нас довершеністю ліній, умінням скупими чорно-білими штрихами творити багатобарвний світ краси

Василь Гей. Молодий ленінець. 19 грудня 1985

Майстер графічної мініатюри

Вже багато років любителі образотворчого мистецтва Волині знайо¬мі по виставках з творчістю Миколи Шамрили. Свої думки, почуття, світосприймання художник втілює на аркушах паперу в техніці ліногравюри. Техніка художника скупа, бо в її арсеналі лише один чорний колір на білому папері. Це вимагає від автора весь свій талант сконцентрувати на продуманій композиції, на виборі формату аркуша, на чіткому вирішенні графічної форми. В юності Микола Пилипович писав олійними та акварельними фарбами, та під впливом педагога Г. П. Клікушина. що був його викладачем у Вітебському художньо-графічному училищі, художник назавжди полюбив графіку.

Свою закоханість цим видом мистецтва він передавав учням Луцької дитячої художньої школи, де працював 8 років. Згодом, перейшовши на роботу в обласні художньо-виробничі майстерні, де займає посаду головного художника, М. П. Шамрила бере активну участь в обласних, республіканських, всесоюзних художніх виставках. Він створив серію гравюр «Старий Луцьк», «Полісся», «Волинський край» Працюючи над цим циклом робіт, М Шамрила з вдячністю згадував педагога Українського поліграфічного інституту імені Івана Федорова В. С. Овчинникова, який з перших років навчання молодого художника у вузі побачив його талант і по-батьківськи, краплину за краплиною передавав учневі свої знання.

Роботи художника привернули увагу фахівців. Академія наук СРСР замовляє йому серію ілюстрацій до періодичного видання книги «Дантовські читання». Ілюстрації до «Нового життя» відкриваються портретом Данте. Він характеризується рисами благородства розуму, глибиною відчуття життя. В його образі є і скорбота, і одержимість, яку передавав в своїх творах людям поет-мудрець.

Художник глибоко проникся філософією Данте, його ілюстрації стали в ряд з кращими творіннями художників нашого часу, М. Шамрила був обраний членом Дантовської комісії Академії наук СРСР, а її голова, професор, доктор мистецтвознавства, почесний член багатьох зарубіжних академій І. Ф. Белза високо оцінив роботи художника, побажав митцеві нових творчих удач в подальшій роботі, пов’язаній з творчістю Данте.

Успіхи художника чималі, він працює в книжковій графіці, експонує станкові аркуші на багатьох худож¬ніх виставках. І все ж таки особливе

місце в творчості. Миколи Шамрили займає екслібрис.

Екслібрис - слово латинське. В перекладі воно означає «з книг». Любителі книги, що мають свої власні бібліотеки, хочуть мати на книзі своєрідний графічний знак, який не тільки дає інформацію, кому належить книга, але й художніми засобами характеризує інтереси і вподобання власника книг.

Екслібрис вже з другої половини XIX століття завоював популярність і став самостійним жанром в мистецтві графіки. Тепер особливо відчутний його розквіт. Все своє обдаровання віддає йому і Микола Шамрила. Більше трьох сотень маленьких мініатюр виконано ним для любителів книг, і кожна з цих робіт стала маленькою новелою, що висвітлює особистість власника бібліотеки

Всі вони виконані на високому художньому рівні. Про це свідчить те, що більшість з них експонувалась на міжнародних виставках Екслібрису: в Польській Народній Республіці (1976, 1977, 1979 роки), в Чехословацькій Соціалістичній Республіці (1980 рік), в Болгарії (1976, 1981 роки), Данії (1977 рік), Португалії (1980 рік), Швейцарії (1979 рік) та Франції (1978 рік). Нещодавно Микола Пилипович одержав Диплом міжнародної виставки, присвяченої 1300-річчю Болгарії.

До кожного книжкового знака Шамрила підходить індивідуально, вивчаючи характер власника книг чи то знаючи його особисто, чи пізнає його по листуванню. Географія екслібриса М. Шамрили широка, бо володарями його стали не тільки громадяни Радянського Союзу, але і книголюби, що проживають в Польщі, Болгарії, Югославії, Фінляндії, Данії, Франції та інших державах.

В кожному творі ми бачимо різнопланове вирішення теми. Одним знакам притаманне романтичне трактування сюжету, в інших - на передній план виступає символіка, а екслібриси для дітей позначені веселим настроєм і м’яким гумором.

Екслібрису належить велике майбутнє, бо любов радянських людей до книги ставить перед художниками почесне завдання - зробити екслібрис елементом оформлення книги не тільки особистої, але і кожної державної бібліотеки. Цій благородній справі служить і творчість луцького художника Миколи Пилиповича Шамрили

М. Гевелюк, член Спілки художників СРСР

Екслібриси

Офорти

Ілюстрації до збірки "Краплі на листі" Василь Гей

Ілюстрації до збірки творів Алігєрі Данте "Нове життя" (Vita nuova)

Ілюстрації до сонетів Вільяма Шекспіра

Ілюстрації до "Божественної комедії" Алігєрі Данте

Різне

Серія "Біль землі"

Серія "Легенди Волині"

Ілюстрації до збірки поезії Чернецького І

Різне, поліграфія

Ілюстрації до збірки поезії "Купе на пятерых". 1991

Серія з 10 листівок «Старий Луцьк». Валентин Кирилков та Микола Шамрила

Фото