Церковні розписи Лідії Спаської

Петро Троневич, Миелола Хілько, Борис Сайчук (Луцьк)

Початок творчого шляху художниці з Острога Лідії Спаської розпочався в Луцьку - місті дитинства та юності Сюди вона поверталась в 60-х роках для виконання розписів в Свято-Троїцькому соборі та в Феодосивській церкві Зв'язок з нашим містом художниця підтримує і дотепер, свідченням цього є організована (в квітні 1999 року) виставка н творів живопису, графіки в художньому відділі Волинського краєзнавчого музею

В доробку Л Спаської багато творів присвячених добі Хмельниччини, м Острогу, портретів, пейзажів її роботи зберігаються в музеях Острога, Рівно, Бреста, Мінська, Луцька, в приватних колекціях '

Народилася Л Спаська 5 квітня 1910 року в У мані її мати гімназійний викладач, батько - судовий службовець 3 1911 року сім я переїжджає до Луцька Тут Лідія закінчила навчання в Луцькій гімназії, після чого навчалась два роки живописі у Варшавській школі Викладачі цієї школи рекомендували здібній учениці продовжити навчання, і з 1931 р по 1935 р вона навчається в академії Жюльєна в Парижі

Повернувшись на Волинь після закінчення академії, Лідія Спаська виконує портрети близьких, рідних, працює в жанрі натюрморту приваблюють краєвиди біля села Гавчиці на Волині де вона в той час проживала

З 1947 р. художниця мешкає в Острозі, і все подальше творче життя було пов'язане з цим місцем. Тяжкі життєві обставини відірваність від культурних центрів не зневірили художницю, і вона й далі продовжувата працювати її творчу уяву надихала культура краю, його історія, і зокрема, м Острога, а здобута художня освіта давала їй можливість вільно виразити себе як художницю.

Особливо хвилювала її доба Хмельничини, і внаслідок вивчення цього періоду вона створила ряд історичних полотен, що зберігаються в Острозькому музеї Звертаючись до церковного мистецтва, Л Спаська осягала інший духовний світ в якому вона не була чужою ні думками, ні почуттями Виконуючи церковні розписи вона не чекала ні підтримки ні зацікавлення громадськості, бо в її часи це мистецтво ігнорувалося Всім своїм життям вона була підготовлена до такої діяльності і в першу чергу у виконанні робіт .такого характеру адже нею рухала віра.

Л Спаська виконала розписи в багатьох церквах Києва, Луцька, у селах Волині Бодячеві (церква Св. Іова Почаївського) Озері (Покровська церква), Гавчиці, а також в Астрахані, Великому Устюзі, Мурманську Ташкенті Навіть цей неповний перелік церков, де доводилося їй працювати, свідчить про працездатність і різноманітний характер виконаних нею робіт

її індивідуальна манера, що сформувалася від здобутих знань а академії, баченого в церквах і власної о досвіду, знайшла повне вираження в розписах - тут не знайдете ні холодного копіювання чи тиражування відомих пам'яток церковного мистецтва, хоча їй доводилося враховувати вимоги замовника а найчастіше замовляли в академічній манері.

Свідченням цього є розписи, виконані Л Спаською наприкінці 60 х років у Феодосивській церкві Луцька.

Особливості інтер'єру диктували умови розпису Всі композиції, що розміщені на арках, стінах і колонах підпорядковані архітектурній композиції Найперше, що впадає в око, коли дивишся на постаті пророків, апостолів - це їх одухотвореність Постаті святих виразні за силуетом, рухом, неповторні за індивідуальною характеристикою обличчя Піднесеність іконописця знайшла найбільше вираження в композиціях "Св. Антоній Печорський" і "Пр. Феодосій Печорський" Ці образи, створені нею, полонять своєю духовною наповненістю, художньою цілісністю.

Більшість композицій виконані в яскравому теплому колориті, побудованому на співставленні декількох великих кольорових плям ("Св. Миколай") або на ведучому загальному тоні сіро-синьому ("Св. преподобний Антоній Печорський", Св. преподобний Феодосій Печорський"), золотаво-вохристому ("Св. великомученик Стефаній") та ін. Колористична побудова них робіт добре продумана і правдива її роботи мають риси свіжого емоційного живописного трактування і виконані всього за декілька разів. Головну увагу авторка звертає на зображення обличчя і моделює його тонко, а одяг і тло виконує більш узагальнено швидким і енергійним рухом пензля.

Розписи і Феодосіївської церкви свідчать про зрілість іконописця, проте в деяких роботах відчувається захопленість і поспішність виконавця, а деякі а композиції не зовсім підпорядковані архітектурному просторові

Можливо образи, виконані Лідією Спаською, не можна порівнювати з роботами давніх майстрів (перервана традиція), проте вони є свідченням того, що відбувалося в церковному мистецтві 60-их років на Волині, і є художнім документом свого часу.

Пам'ятки сакрального мистецтва Волині на межі тисячоліть:
Питання дослідження, збереження та реставрації.
Науковий збірник. Матеріали VI міжнародної наукової конференції по волинському іконопису, м. Луцьк, 1-3 грудня 1999 року.