Вайнман Бенціон

Старокостянтинів - Нью-Йорк

1897-1987

Вайнман Бенціон

1897 - народився в с. Старокостянтинів Волинської губернії
1920 - переїхав до Нью-Йорку
Разом з Ротко, Сольманом, Готлібом та іншими входив до групи художників-модерністів «Десять». Центральне місце у творчості портрети євреїв і картини на біблійні сюжети. У довоєнні роки писав вірші на ідиші, але приголомшений масштабами Голокосту складати більше не міг. Роботи в зібранні Музею мистецтва Метрополітен (Metropolitan Museum of Art), МоМА (Museum of Modern Art), художнього інституту Чикаго (Art Institute of Chicago)
1987 - помер в Нью-Йорку

Бенціон Вейнман

Бенціон Вейнман народився у 1897 році у с. Старо-Констянтинівка Волинської губернії. Як скульптор, живописець та гравер продемонстрував у своїй творчості втілення кращих традицій європейської єврейської спадщини у царині візуального мистецтва. Під впливом Спінози, Кнута Гамсуна і Владислава Реймонта написав вірші та есе, в яких намагався розкрити глибокий «зв’язок між людським та божественним, між людським та земним». Вражений нищівними масштабами Голокосту та нещадного переслідування євреїв в нацистській Німеччині, в якийсь момент він припинив літературну діяльність. «Я не зміг видушити з себе жодного речення», - так згадує сам Бен-Ціон про ті події.

Емігрант з України, він приїхав до США у 1920 році. Писав казки і вірші на івриті під іменем Бенціона Вейнмана. Та коли він почав малювати, то залишив собі лише ім’я, розділене дефісом, опустивши прізвище, і сказав: «Художникові потрібне лише ім’я». Про обставини переїзду до Сполучених Штатів, про свою сім’ю та малу батьківщину, життя та творчість, зустрічі з митцями та їхню співпрацю, злети та падіння Бен-Ціон згадує у серії інтерв’ю Барбарі Шиклер, записаній у серпні – вересні 1982 року. (http://www.aaa.si.edu/collections/interviews/oral-history-interview-benzion-interview-12434).

Бен-Ціон був одним із засновників незалежної мистецької групи «Десять» (The Ten), яка презентувала твори авангарду в 1930-х роках. Експериментували з матеріалами, малювали на будь-чому, що попадалося під руку. Бен-Ціон малював навіть на дверцятах шафи у своїй студії. Інші художники групи «Десятка» - це Ілля Болотовський, Лі Гетч, Адольф Готтліб, Луї Гарріс, Янкель Куфельд, Маркус Роткович (пізніше відомий як Марк Ротко), Луї Шанкер і Джозеф Солман. Візуальні твори цих «Десяти» загалом визначаються як ті, що належать до експресіонізму, в той же час їхній стиль був прикладом актуального поєднання модернізму і соц-арту.

Виставки «Десятки» одночасно проходили в галереї Меркюрі (Mercury Gallery) в Нью- Йорку та щорічній виставці американського живопису Уїтні (Whitney), окреслюючи нові естетичні питання та загострюючи критику консервативного визначення сучасного мистецтва, що на той час просувалося в американській культурі. Твори Бен-Ціона були одразу помічені. Видання The New York Sun назвало манеру написання робіт «розгніваною». Триптих «Слава війни» був описаний в іншому мистецькому часопису The Art News як «викличний».

До 1939 року група «Десяти» розпалася, кожен з художників віднайшов свої галереї для представлення власних творів. Тим часом Бен-Ціон презентував свою першу персональну виставку у художній галереї Грінвіч-Віллідж, а відомий шанований європейський арт-дилер Джей Бі Нейманн (який представив в Америці серед інших митців Пауля Клее) придбав декілька робіт Бен-Ціона. Курт Валентин, інший відомий арт-дилер, представив експозиції серії його творів та сприяв випуску чотирьох серій гравюр на біблійну тематику.

Твори Бен-Ціона зібрані в багатьох всесвітньовідомих музеях США, включаючи Музей мистецтва Метрополітан, Уїтні та Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку, Інституті мистецтв в Чикаго, Музеї мистецтва в Філадельфії та ін. Експозиція робіт Бен-Ціона урочисто відкривала Єврейський Музей у Нью-Йорку в 1948 році.

Однією з найвизначніших колекцій творів на біблійну тематику є славетна експозиція «Талмуд», яка об’єднує роботи – більше 40 кольорових літографій, гравюр - двох найвидатніших єврейських художників ХХ ст. Марка Шагала та Бен-Ціона. Створені ними образи є своєрідними коментарями Святого письма у кращих традиціях Талмуда.

У своїй манері візуалізації Бен-Ціон показував важливі життєві істини простими та зрозумілими способами, наповнюючи полотно емоціями – радісними, свіжими, хвилюючими, тривожними, похмурими – і досягаючи таким чином надзвичайної поетичної простоти.

Протягом усього життя художник у своїй творчості послідовно візуалізував певну тематику – природу, натюрморт, людське тіло, Святе письмо, єврейський народ. «Уся його праця пронизана сильним людським почуттям. Море і небо, і навіть снопи пшениці набувають монолітної краси та простоти, які показують трансформацію як відображення вічності. Такий чутливий зв'язок фізичного та метафізичного є однією з найважливіших особливостей творів Бен-Ціона», - пише Стівен Кайзер у книзі «Біблійні картини» (1952).

Бен-Ціон був нагороджений відзнакою Американського єврейського конгресу.

В 1987, у віці 90 років він помер у своїй квартирі в Челсі, Манхеттен